Yakult

Eind augustus krijg ik het altijd enorm op m’n heupen. Dan maak ik me druk om m’n darmflora. Vorig jaar consumeerde ik me rond deze tijd ongans aan vezels, vitaminen, mineralen en viergraneneitjes. Ik moet zeggen dat ik er een goed gevoel bij had. Toch wilde ik dit jaar wat anders. Sinds jaar en dag zie ik in welke supermarkt of SRV-wagen ik ook kom van die kleine flesjes Yakult. Het schijnt zelfs dat de voedselbank die flesjes verschaft, alleen dan zijn ze verpakt in chocomelpakken. Dat is een soort verrassingselement voor de klanten van de voedselbank. Zeg maar een practical joke van Yakult.

Begin van de maand kocht ik voor het eerst van m’n leven zo’n pak, met een heleboel flesjes Yakult. Wat een sensatie. Ik klokte een pak van 24 in een tijdsbestek van 1 uur 37 weg. Nu doe ik eigenlijk alles met Yakult. Ik schenk ’s morgens in mijn kopje dampende senseo een wolkje Yakult. Als ik ga stappen neem ik altijd wat flesjes mee en meng ik het met Bacardi en als ik m’n tanden poets spoel ik na met Yakult.
Ik kan echt niet meer zonder. Die 6,5 miljard Lactobacillus casei Shirota bacteriën, die in dat kleine lullige flesje hokken, houden mijn immuumsysteen keurig op peil. Beestjes hebben nou eenmaal weinig ruimte nodig en gedijen het best in een kleine ruimte. Toch zou ik het wel fijn vinden als ze literflessen Yakult op de markt brengen. Ik doe de hele dag haast niets anders dat die flesjes open trekken. Hele kunst nog met die strakgetrokken zilverpapiertjes die alsdop dienen.

Ik spendeerde mijn hele vakantiegeld en de complete erfenis van ome Gerrit aan die flesjes. Een vrachtwagen met oplegger kwam ze bij me afleveren. Ik weet nog dat de chauffeur zo baalde want ik woon in een doodlopend steegje. Hij heeft er tweeenhalve dag over gedaan om z’n truck met oplegger het steegje uit te draaien. Uiteindelijk kwam Smit Tak de vrachtwagen met oplegger bergen. Ook dat is Yakult. Altijd weer een verrassing. Ik kan dus even vooruit met flesjes Yakult.

Wisten jullie ook dat Yakult een helende werking heeft? Zo werkt een scheutje Yakult over een open vleeswond verrassend goed. Mijn dienstdoende huisarts constateerde dat met stijgende verbazing. Ik had namelijk vorige week een akkefietje bij de Voedselbank te Franeker. Een doorgesnoven Tamil stond bij de ingang en vroeg of ik een daklozenkrant wilde kopen. U moet weten ik heb een huis, tent, caravan en een kajuitboot, dus wat moet ik met een daklozenkrant. Ik zei dus netjes dat ie die krant beter opgerold in zijn togus kon douwen en opeens ontstak de dronken Tamil in woede en zette zo een bijl in mijn dijbeen. Ik ging van m’n stokkie en ik kwam bij in een of ander obscuur hospitaal in de sloppenwijken van Heerenveen. Vandaar dus die vleeswond.

Vorige week hebben we ook nog een scheutje Yakult in de koekenpan gegooid. De pannenkoeken werden er heerlijk krokant van. Schijnt ook een stuk gezonder te zijn. Yakult stoppen we ook bij de kookwas. Zo jongleert mijn vrouw graag. Het liefst met draaiende cirkelzagen. Vorige week had ze daar een ongelukje mee toen oma net binnen kwam rennen. Het bloed zat centimeters dik op de vitrage. Beetje Yakult bij de was en er was geen spoortje meer van oma’s DNA te zien.

Tot ik dinsdag lila begon te plassen. Ik naar de dokter met een jampotje ochtrendurine. Kwam thuis, had m’n jas nog niet opgehangen of de huisarts belde al. Ze hadden een miljoen miljard Lactobacillus casei Shirota bacteriën in mijn potje aangetroffen. Een vierdubbele overdosis. Ik moest maar een sinasprilletje nemen en er werd een week bedrust voorgeschreven en ik moest driemaal daags een glas benzeen achterover klokken, maar moest daarbij wel hinkelen, met m’n neus richting het zuiden.

En nu lig ik dus voor pampus. Net belde m’n broer nog hoe het met me ging. Ik kon alleen maar uitstamelen “YA KUT”
Greetz,

@van_Rukhoven

3 gedachten over “Yakult

Plaats een reactie